Școala duală reșițeană, luată ca exemplu atât la nivel național, cât și internațional! La doar doi ani de la înființare!

modelmic

 

Școala duală de la Reșița, deși aflată și ea de abia la început de drum, servește deja ca exemplu de bună practică, atât pe plan național, cât și internațional. Modul în care a fost implementată această formă de învățământ în municipiul de pe Bârzava va sta la baza unei viitoare propuneri legislative, prin care să se facă practic trecerea de la învățământul dual la cel trial. Între timp însă, la Reșița au sosit oaspeți tocmai de pe continentul african, din Tunisia, acolo unde se dorește o restructurare și descentralizare a învățământului profesional și tehnic, mai marii din Ministerul Educației din țara africană luând decizia că este cazul să vadă „pe viu” cum se derulează lucrurile la Reșița.

Delegația din Tunisia, din care au făcut parte reprezentanți ai Ministerului Muncii, Educației și Formării Profesionale, a sosit în România la inițiativa Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, Regiunea de Dezvoltare Vest (Timișoara), vizita fiind organizată prin TAIEX – (Technical Assistance and Information Exchange), instrumentul pentru asistenţă tehnică şi schimb de informaţii din cadrul Comisiei Europene.

Am discutat despre experiența noastră cu școala duală, despre modernizările pe care le efectuăm în școli, despre relația cu Ministerul Educației și cu Inspectoratul Școlar Județean. Dânșii ne-au comunicat la rândul lor cum stau lucrurile în Tunisia, care se află și ea în pline transformări. Ne bucurăm că au hotărât să vină la Reșița să ne ia ca un exemplu de bune practici, lucru care ne și obligă, evident”, a precizat primarul Ioan Popa, la inițiativa căruia a luat naștere școala duală la Reșița, în urmă cu doi ani.

Implicarea edilului în școala duală a fost remarcată și de oaspeții de pe continentul african, în opinia cărora faptul că primarul reșițean provine din mediul privat reprezintă un avantaj în acest caz, el cunoscând practic din propria experiență care sunt cerințele și nevoile agenților economici atunci când vine vorba despre viitorii angajați. Bazele sistemului de învățământ profesional și tehnic au fost puse în Tunisia de aproximativ 30 de ani, dar în prezent se dorește o reformă și descentralizare a acestuia, acesta fiind și motivul pentru care oaspeții africani au dorit să afle cum se derulează lucrurile la Reșița.

Am vrut să vedem cum s-au petrecut lucrurile concret și cum s-a implementat acest sistem. Observăm că la Reșița există o experiență aparte, că primarul provine din sectorul privat și acest lucru crează o sensibilizare față de nevoile mediului privat, adică al agenților economici în ceea ce privește educația și formarea profesională. Pe de altă parte, am putut observa că s-a creat un dialog real între toți actorii participanți în acest domeniu, autorități locale, școli, companii. Reșița este un caz practic de descentralizare, tocmai ca urmare a acestei voințe din partea actorilor locali.

Tunisia este un pionier în sânul țărilor africane în ceea ce însemnă formarea și învățământul profesional și tehnic, de aceea ne dorim să avem o referință, cât mai multe schimburi de experiență cu țări care au trăit acest proces și să învățăm de la ei”, a explicat Khaled Raouani, director general în cadrul Ministerului Muncii, Educației și Formării Profesionale din Tunisia.

1

La rândul ei Ildiko Pataky, coordonator regional al Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, la inițiativa căreia a avut loc vizita oaspeților africani la Reșița, a precizat că municipiul de pe Bârzava era locul cel mai indicat pentru ca aceștia să vadă ce presupune un astfel de sistem de învățământ.

„Dacă era să arătăm exemple funcționale de descentralizare în învățământul profesional și tehnic atunci locul cel mai bun unde puteam veni era Reșița, pentru că descentralizarea nu înseamnă doar să decizi că anumite atribuții și competențe trec la nivel local, trebuie ca cei de la nivelul local să fie pregătiți să preia aceste atribuții și să asigure resursele. Ori acest lucru nu se întâmplă în toate localitățile din România, dar se întâmplă în Reșița și de aceea suntem aici, ca dumnealor să vadă cât de important este rolul autorităților locale și faptul că doar legătura acestora cu ISJ, cu companiile și școlile, poate înlocui legătura cu nivelul central, care s-a rupt în momentul descentralizării.

Iar aici ne bazăm pe această colaborare excepțională între Primărie, ISJ, companii și școli, atât de mult încât avem o propunere legislativă pe care o vom publica în următoarea lună denumită «De la dual la trial». Exemplul de la Reșița va fundamenta o recomandare de politici prin care spunem că învățământul dual de fapt trebuie să fie trial, că doar așa funcționează, nu este suficient să avem o legătură între școală și companii – companiile cer calificări, școala răspunde dacă poate sau nu, în această colaborare trebuie să intre și autoritățile locale”.

Întâlnirea derulată la Primăria Reșița a fost urmată de o vizită pe teren, la Colegiul Economic al Banatului Montan și la câțiva agenți economici implicați în școala duală reșițeană.

2 3 4

 

 Karina TINCUL

Distribuie pe:

Stiri similare

1 Comentariu

  1. zero

    „Dânșii ne-au comunicat la rândul lor cum stau lucrurile în Tunisia, care se află și ea în pline transformări” a precizat primarul Ioan Popa

    Aşteptăm importul de cămile pentru pârtiile de schi.

Comments are closed.

Reper24 nu îşi asumă răspunderea pentru comentarii, deoarece nu-i aparţin şi îşi rezervă dreptul de a interzice sau de a şterge comentariile care conţin: insulte, instigări la ură, la violenţă sau la acte ilegale, exprimări obscene/vulgare
Citiţi şi Politica Redacţiei