Caracatița și mafia afacerilor cu deșeuri continuă nestingherită. Miza e foarte mare: 50 de euro tona de deșeuri „stocate“ pe teritoriul României, față de 400 – 500 de euro în Uniunea Europeană. Multe dintre ele au acte de transport ca mărfuri second-hand ce pot fi valorificate; altele sunt aduse sub pretextul incinerării lor la fabricile de ciment. Realitatea este mult mai crudă: ele ajung, în cele mai multe cazuri, aruncate pe câmp, poluând aerul, terenul și pânza freatică.
Autoritățile locale sunt complice în multe cazuri la aceste afaceri; autoritățile centrale ridică din umeri și spun că legislația e permisivă. În realitate nu se schimbă nimic, și asta pentru că există complicități din rândul decidenților care nu au niciun interes ca lucrurile să se schimbe. Cetățeanul de rând se sufocă la propriu și la figurat de munți de gunoaie, mediul rămâne poluat, gulerele albe au de câștigat, iar românii plătesc amenzi Uniunii Europene pentru gropi neconforme și colectare neselectivă a gunoaielor menajere. În ultimele luni polițiștii de frontieră descoperă aproape zilnic sute de tone de astfel de mizerii care ajung în țara noastră cu trenul, cu transportatorii rutieri sau mai nou pe cale fluvială.
Un exemplu recent e cel de la una din vămile din vestul țării: Poliţiştii de frontieră, împreună cu lucrători din cadrul Gărzii de Mediu, nu au permis intrarea în ţară a opt mijloace de transport încărcate cu peste 130.000 de kilograme de deșeuri, constând în haine şi mobilier second hand, pentru care șoferii nu au putut prezenta documentele prevăzute de lege necesare transferului unor astfel de materiale.
La un control specific efectuat, pe sensul de intrare în ţară, asupra a opt automarfare, conduse de cetăţeni români s-a descoperit că aceștia transportau, conform documentelor de însoțire a mărfii, haine second hand şi mobilier de la diferite societăți comerciale din Cehia, Germania și Austria pentru firme din România. Existând suspiciuni cu privire la legalitatea transporturilor, poliţiştii de frontieră au solicitat sprijin autorizat reprezentanţilor Comisariatului General București din cadrul Gărzii Naționale de Mediu.
În urma verificărilor efectuate, s-a constatat faptul că automarfarele erau încărcate cu haine second hand și mobilier într-o stare avansata de degradare, fiind de fapt deşeuri, pentru care șoferii nu au prezentat documentația necesară prevăzută de lege. În total, în cele opt vehicule erau transportate 130.588 de kilograme de deşeuri. În toate cazurile, autoritățile de control au dispus nepermiterea intrării pe teritoriul României a mărfurilor transportate.
Dan AGACHE
Țară de proști condusă la nesfârșit de hoți și idioți, nu e de mirat că suntem tară de mâna a doua sau a treia. Republica Română Congo sau Nicaragua suntem la un loc dar e important e că avem net de mare viteză, iphone și mașinii de cocălari, esteeee!Numai minte ioc estem, sictir!