Nike a lansat cea mai recentă gamă de încălțăminte sustenabilă sub forma unei colecții intitulate Happy Pineapple. Cu șapte modele noi, gama este realizată cu Piñatex de ultimă generație, o alternativă durabilă piele, pe bază de plante, realizată cu frunze de ananas.
Colecția cuprinde șapte modele de adidași cu cinci stiluri: Free Run Trail Premium, Air Max 90, Air Max 95, Air Force One și Air-Zoom Type. Completată cu un element decorativ brodat sub formă de ananas, ca un semn al acreditării sustenabilității gamei, gama face parte din inițiativa Nike Move to Zero, ce are ca scop atingerea nivelului neutru de emisii de carbon.
Fabricat din frunze de ananas, care sunt un produs secundar al agriculturii existente, Piñatex este un material natural, din surse sustenabile, obținut fără cruzime, fabricat de B-Corp ANANAS ANAM din Londra. Înființată de Dr. Carmen Hijosa, marca susține că Piñatex este cea mai bună alternativă pe bază de plante la piele, disponibilă comercial la scară largă astăzi. Carmen a lucrat anterior ca consultant în marochinarie. Piñatex a fost dezvoltată pentru prima dată în anii 1990, unde Hijosa a asistat la impactul catastrofal pe care producția de piele l-a avut asupra mediului și a lucrătorilor săi. Inspirată de abundența resurselor naturale, inclusiv de utilizarea fibrelor vegetale în țeserea tradițională, cum ar fi cămașa Barong, Carmen a căutat să creeze un nou material nețesut care să poată fi produs comercial, să ofere un impact social și economic pozitiv și să mențină o amprentă ecologică redusă pe tot parcursul ciclului său de viață. Prin utilizarea deșeurilor rezultate din recoltare a ananasului, compania a împiedicat 825 tone de deșeuri din a fi arse și, prin urmare, a economisit 264 de tone echivalente de CO2 care ar fi fost eliberate în atmosferă. Acest lucru este echivalent cu carbonul eliberat din încărcarea a 33 de milioane de smartphone-uri.
Nike este una dintre primele mărci care utilizează noua generație de Piñatex, alături de alte companii de îmbrăcăminte sportive, cum ar fi Adidas, care optează pentru o alternativă de piele biodegradabilă pe bază de miceliu, cunoscută sub numele de Mylo, pentru a-și îndeplini propriile obiective de sustenabilitate. Între timp, marca olandeză de încălțăminte Mercer Amsterdam a produs treninguri durabile care încorporează piele vegană făcută din deșeuri de vin.
Pantaloni scurti Nike (oferte)
Nike: pe primul loc în industria second-hand
Când vine vorba de un consum mai sustenabil de modă, produsele second-hand joacă un rol din ce în ce mai important, deoarece cumpărarea unui articol vestimentar uzat economisește resurse, bani și protejează mediul. Platformele online oferă spații pentru revânzarea pieselor vesimentare. Într-un studiu realizat de portalul britanic de comparație a energiei, economia de energie a brand-ului Nike a fost de departe cea mai performantă comparativ cu alte 60 de mărci din sectoarele modei și sportului. Pe locul doi până pe al patrulea au fost Zara, Topshop și Asos. Locul 5 a revenit unui alt brand sportiv, Adidas. Alte trei mărci sportive sunt reprezentate în top 20 cu Champion (16), Jordan (17) și Puma (18), Jordan aparținând și grupului Nike.
Studiul a examinat câte piese vestimentare ale celor mai populare 60 de mărci de modă au fost listate pe cinci piețe internaționale de modă online diferite, în timpul unei perioade de studiu între 4 iunie și 7 iunie 2021. O parte a eșantionului a fost Depop, eBay, Asos Marketplace, Etsy și Vestiaire Collective, care au fost selectate pe baza popularității lor și a listelor diferite pe care se concentrează, de la îmbrăcăminte sport la moda de lux. În afară de platforma de lux Vestiaire Collective, Nike s-a clasat printre primele mărci de pe toate platformele. Puțin mai puțin de jumătate din toate produsele Nike enumerate în perioada de studiu au fost găsite pe aplicația globală de modă Depop, aproximativ 653.586 articole, probabil din cauza volumului ridicat de îmbrăcăminte second-hand ce este de vânzare acolo.
Pe piețele individuale, alte mărci sportive au intrat în clasament pe lângă cele menționate mai sus. Pe ASOS Marketplace, de exemplu, Nike (locul 1), Adidas (locul 2), Champion (locul 5) și Puma (locul 8), Umbro (locul 3), Reebok (locul 9) și Fila (locul 10) ) sunt printre cele mai frecvent vândute mărci. Astfel, majoritatea primelor 10 locuri sunt ocupate de mărci sportive. Prin urmare, Nike nu este doar în prezent cel mai valoros brand de îmbrăcăminte din lume, ci și cel cu cea mai mare cotă de piață, dar și cel cu cea mai mare cotă de piață din segmentul second-hand.
Este evindent interesul companiei Nike de a ajunge să aibă un nivel neutru de carbon. Mai multe detalii despre inițiativele și proiectele pe care Nike le realizează în acest demers puteți găsi pe site-ul companiei la secțiunea Nike Move to Zero.