Lipsa pistelor de biciclete în orașe poate genera accidente grave

a

Rapidă, nepoluantă, economică și prietenoasă cu mediul, bicicleta se dovedește a fi un mijloc de transport ideal în aglomerările urbane. Dai din pedale de câteva ori și ai ajuns unde ai nevoie, fie că e vorba de școală, locul de muncă, magazinul de unde îți faci cumpărăturile sau oricare alt loc unde ai nevoie să te deplasezi. Bicicleta a fost descoperită, sau mai bine zis redescoperită și de români în ultima perioadă. Atâta doar că în lipsa unor piste special amenajate pentru bicicliști, aceștia sunt nevoiți să se deplaseze pe carosabil, printre mașini. Acest lucru devine periculos, fapt dovedit și de tragicul accident produs la sfârșitul săptămânii în municipiul Caransebeș.

Sâmbătă seara, în jurul orei 20.30, pe strada Nicolae Bălcescu din municipiul Caransebeș s-a produs un accident rutier, soldat cu decesul unui bărbat de 70 de ani. Din primele cercetări, în timp ce un bărbat 28 de ani, din Caransebeș, conducea un autoturism, din direcția centru către gară, a acroșat o bicicletă condusă de un bărbat de 70 de ani, care circula în aceeași direcție de mers, biciclistul fiind proiectat pe trotuar. Biciclistul de 70 ani de ani a fost transportat la spital, ulterior acesta decedând. Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind zero. Polițiștii continuă cercetările în acest caz sub aspectul săvârșirii infracțiunii de ucidere din culpă, în vederea stabilirii cu exactitate a împrejurărilor în care s-a produs evenimentul.

aa

Pentru prevenirea implicării în accidente rutiere, polițiștii, prin vocea purtătorului de cuvânt Alina Boeru, recomandă:

-„Nu uitaţi, pentru a putea conduce o bicicletă pe drumurile publice, trebuie să aveţi vârsta minimă de 14 ani.
-Purtaţi cască de protecţie. Vă poate salva viaţa!
-Când circulaţi pe bicicletă, nu traversaţi strada pe trecerile pentru pietoni!
-Este interzis bicicliştilor să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor.
-Nu circulaţi fără a ţine cel puţin o mână pe ghidon şi ambele picioare pe pedale şi menţineţi în permanenţă contactul roţilor cu solul.
-Bicicletele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie prevăzute cu dispozitiv de frânare eficace, cu un sistem adecvat, funcţional, de direcţie şi cu sistem de avertizare sonoră.

-De asemenea, bicicleta trebuie să fie echipată, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, în faţă, cu lumină de culoare albă sau galbenă, iar în spate, cu lumină de culoare roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeaşi culoare.
-Totodată, trebuie dotată cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roţi, care, în mişcare, formează un cerc continuu.
– Înainte de a pătrunde cu bicicleta pe arterele prioritare, reduceţi viteza, asiguraţi-vă temeinic şi acordaţi prioritate de trecere celorlalţi participanţi la trafic.
– Înainte de a schimba direcţia de mers, asiguraţi-vă temeinic !
-La schimbarea direcţiei de deplasare, chiar dacă aveţi prioritate de trecere, fiţi siguri că ceilalţi participanţi la trafic au înţeles intenţia dumneavoastră!
-Circulaţi cât mai aproape de marginea din dreapta drumului, iar atunci când vă deplasaţi în grup, numai în coloană, câte unul.
-Nu circulaţi cu bicicleta dacă vă aflaţi sub influenţa băuturilor alcoolice.
-Copilul în vârstă de până la 7 ani poate fi transportat pe bicicletă de un adult, numai dacă vehiculul este prevăzut din construcţie cu un suport special sau dacă are montat un dispozitiv omologat.
-Nu transportaţi sau nu trageţi orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la trafic“.

La toate aceste recomandări pentru bicicliști aș mai adăuga eu una, pentru administrațiile locale: amenajați piste pentru biciclete. Sunt mulți cei care doresc să se deplaseze astfel cu beneficii atât pentru propria sănătate dar cu un câștig pe termen lung pentru mediu. Gândiți domnilor primari în perspectivă: o localitate în care fiecare cetățean va avea propria mașină pe șosea va conduce la un blocaj al traficului, la timpi mari de deplasare, va evidenția lipsa locurilor de parcare și va crea o societate nevrotică. Nu uitați dictonul latin MENS SANA IN CORPORE SANO“ minte sănătoasă în corp sănătos!

 

Dan AGACHE

Distribuie pe:

Stiri similare

4 Comentarii

  1. Anghel

    si daca sunt piste, degeaba sunt….numai masini parcate pe ele!!
    de exemplu pe Nicolae Balcescu in Resita, mai ales dimineata si pe la 4 toata pista e plina de masini parcate, n-au nicio treaba! nici politia! cu parcare libera vis-a-vis!

    seara unii stau si repara masina pe pista, dalele speciale sunt patate cu ulei, motorina, ce vrei……

    ieri un biciclist numai ca nu a fost luat la bataie de in sofer parcat pe pista! a indraznit sa-i arate semnul in cauza….

  2. Adrian

    Da asa este, biciclistii nu au ce cauta pe strada.
    Bine ca macar s-a modificat legea si acum biciclistii nu mai pot circula pe strada in zonele unde exista piste de bicicleta. Singura problema este ca Politia nu-si face datoria nici in privinta biciclistilor care circula prin oras pe strada chiar daca exista pista de biciclete pe trotuar si nici in cazul automobilistilor in privinta parcari ilegale.
    Deci … daca nu ai politisti corecti … degeaba dai legi bune.

  3. Liviu

    Pistele de biciclete nu se fac pe trotuare .acolo circulă pietoni .cu bicicleta te grăbești să ajungi la destinație nu merg la promenadă .dai în pietoni cazi ajungi la spital sau morgă cine răspunde?.primăria să răspundă să facă piste la marginea drumurilor cum e în Europa .trebuie descurajate cotețele poluatoare și criminale de pe șoselele

  4. Neutral

    Adrian, scrii numai prostii. Ce vezi tu in oras, pe bulevard sunt niste prostii, nu benzi pt biciclete. Tampenile alea nu au nimic de-a face cu benzile pt biciclete. Nu au dimensiune legale, nu au indicatoare, nimic!

Comments are closed.

Reper24 nu îşi asumă răspunderea pentru comentarii, deoarece nu-i aparţin şi îşi rezervă dreptul de a interzice sau de a şterge comentariile care conţin: insulte, instigări la ură, la violenţă sau la acte ilegale, exprimări obscene/vulgare
Citiţi şi Politica Redacţiei