Așa cum a promis în urmă cu 2 luni de zile, atunci când a fost personal în teren să analizeze starea drumurilor reabilitate de fosta administrație pe un credit de 12 milioane de euro, primarul Popa a făcut astăzi publice concluziile expertizei tehnice asupra lucrărilor.
Expertiza tehnică a vizat toate cele 4 tronsoane realizate pe creditul de 12 milioane de euro și, potrivit primarului Popa, pe tronsonul 4, cel dintre Centru și zona Minda, s-au constatat nereguli mari.
Dacă din contractul pe lucrări reiese că porțiunea menționată mai sus trebuie să aibă o grosime asfaltică de 10 cm, din care 6 cm strat de rezistență și alți 4 cm, strat de uzură, practic s-a asfaltat doar cu 3 – cel mult 5 – centimetri.
Mai mult, tot contractul prevedea ca între cele două straturi de asfalt care ar fi trebuit să se găsească pe străzile Reșiței trebuie să existe o plasă specială, plasticată. În realitate însă, aceasta a fost înlocuită cu geotextil, o simplă pânză. Deci, banii s-au încasat pentru 10 cm de asfalt și o plasă special care să îmbine straturile, iar Reșița a primit puțin peste 3 cm de asfalt așezați pe o pânză.
„Pentru că nu sunt expert, am solicitat o expertiză autorizată și în urma acesteia au rezultat câteva concluzii importante. În primul rând, s-a constatat că pe tronsonul 4 care pleacă din Centru până la Minda, grosimea asfaltului nu corespunde în niciun loc. Grosimea trebuia să fie de 10 cm, potrivit contractului, și s-au idenficiat 3, maxim 5 cm.
În afară de acest aspect s-a constat că materialul care trebuia pus între straturi nu este cel care trebuia pus, iar pe toate suprafețele calitatea bitumului este sub limitele admise de lege. Două tronsoane sunt perfecte, mă refer la cele din Govândari, și două tronsoane au probleme, dintre care tronsonul 4, cel care merge până la Minda și a fost făcut de EcoBau Park, are cele mai mari nereguli”, explică primarul Popa.
De asemenea, acest tronson este și singurul care nu a avut recepția finală, garanția fiind înlocuită cu o scrisoare.
Prejudiciu de milioane: după expertiza tehnică urmează una financiară! „Eu nu vreau bani, eu vreau să se refacă lucrarea așa cum trebuia făcută”
Pentru că expertiza tehnică nu oferă date financiare, autoritățile locale vor comanda și o expertiză financiară pe baza celei realizate deja pentru a avea o valoare exactă a prejudiciului.
„Vrem să vedem cu ce sume ne îndreptăm împotriva celor care au executat aceste lucrări, urmând ca după ce această expertiză financiară va intra în posesia noastră să abordăm în primă faza constructorii, vorbim aici în special despre Ecobau Park SRL, să încercăm o rezolvare amiabilă care ar fi benefică ambelor părți, le vom cere să ajungem la un consens, eu știu, să refacă lucrarea așa cu trebuie, sau altă soluție. În cazul în care nu vom putea rezolva totul amiabil, vom ajunge în instanță pentru a recupera prejudiciul.
Eu nu vreau bani, eu vreau să se refacă lucrarea așa cum trebuia făcută. Sunt două variante: una este să mergi în instanță și să riști ca după 2-3 ani firma să fie în faliment și să nu mai plătească nimic și o altă variantă este să încerci să mediezi această situație și să încerci să îți recuperezi banii sau să fie refăcută investiția așa cum era ea în caietul de sarcini. Noi vom încerca prima dată cea de-a doua variantă”, explică edilul-șef.
Subcontractări ilegale?! Firmele implicate nu recunosc nimic
De menționat este și faptul că firma care s-a ocupat de lucrări a fost Speed Prod SRL, societate de care este legat și numele lui Ioan Crina, fost viceprimar al Reșiței chiar în perioada în care aceste lucrări au fost realizate. Mai mult, Speed Prod a ajuns să execute lucrarea după ce proiectul a fost pasat de la firma EcoBau, cea care l-a și câștigat la licitație, la Camand Impex SRL și abia apoi la firma lui Crina.
Practic, lucrarea a fost subcontractată firmei în care acționar majoritar este Ioan Crina, lucru care reiese și din datele culese de Primărie în ultimele șase luni, după cum susține Popa.
„Am înaintat o adresă la finalul anului trecut în care am cerut informații cu privire la firmele care au fost subcontractate pentru că în cazul în care există astfel de subcontractări, firma principală are obligația să ne informeze. Am primit răspuns de la EcoBau Park că nu au avut subcontractări pe lucrare. Acest lucru este în antiteză cu un contract pe care noi l-am găsit în urmă cu ceva vreme și pe care l-am făcut public în cursul anului trecut, contract între Camand SRL și Speed Prod SRL, care face referire cuvânt cu cuvânt la sarcinile care erau în contractul EcoBau Park. El nu poartă numele de subcontractare ci de contract de lucrări. Aici intrăm pe un alt teritoriu care nu este al nostru. Noi facem doar o solicitare publică către cei specializați să facă verificări pentru că ar fi bine să le facă.
Dacă se confirmă că tronsonul 4 a fost făcut prin diverse subcontractări, de o firmă în care acționarul majoritar este fostul viceprimar al Reșiței, eu le găsesc o scuză funcționarilor implicați pentru că trebuie să îți pui pielea în băț ca să îi spui șefului tău că lucrarea pe care o face nu e bună, puțini oameni au coloană vertebrală și reușesc să facă acest lucru. Tocmai acesta este motivul pentru care există conflict de interese, pentru că nu mai poți fi obiectiv atunci când tu execuți lucrarea. Acesta este și motivul pentru care acest tronson nu a fost recepționat, nu putea să-și semneze propria recepție”, adaugă primarul Ioan Popa.
Alexandra JURCA