Salt în copilărie la 200 de ani. Prin emoția culorii și magia pensulei

200 de ani

Bătrânul burg orăvițean, Teatrul Vechi „Mihai Eminescu”, a fost, la sfârșitul săptămânii trecute, aniversat din nou. Bicentenarul celui mai vechi edificiu teatral din țară a fost marcat printr-o expoziție de pictură, organizată sub patronajul Forumului Democratic al Germanilor din Caraș-Severin, al Doinei și Ioan Gustav Hlinka.

Sunt momente ale existenței noastre când prin artă ne reîntoarcem în anii copilăriei și ai adolescenței. Este suficient să citești o carte, să asculți o „bucată” muzicală de excepție, să admiri un tablou și conexiunea cu trecutul se face instant. Lumea basmului fantastic o regăsești fără prea mult efort în creațiile Doinei și ale lui Ioan Gustav Hlinka. Am avut acest privilegiu la sfârșitul săptămânii trecute: să-i întâlnesc pe cei doi artiști, și, mai mult, să mă reîntâlnesc cu anii copilăriei, cu anii de visare din lumea fantasticului, odată ce am privit tablourile celor doi autori. Fără îndoială că, fără a interacționa cu artiștii, era mai greu să înțeleg profunzimea operelor de artă, pentru că, în spatele fiecărui tablou, există o poveste. Și ce poate fi mai profund și amețitor decât faptul că însuși autorul îți poate reda trăirea din spatele fiecărui tablou?

Originar de la doi pași peste deal, cum îi place să-și nuanțeze orașul natal Steierdorf, Ioan Gustav Hlinka și-a descoperit talentul de a picta încă din anii copilăriei, lucru extrem de vizibil în pictura lui cu tentă fantastică. Iar expoziția de joi de la Teatrul Vechi „Mihai Eminescu” a fost o încununare a muncii sale. Iubitor de poezia lui Eminescu, dar și de muzica lui Enescu, acesta a intrat la o vârstă fragedă în posesia semnăturilor celor doi din cartea de onoare a burgului orăvițean. Visul artistului a fost ca, într-o bună zi, operele sale să fie expuse în locul în care cele două mari personalități culturale au pășit cu două secole în urmă. Și ce împlinire mai mare poți avea când operele tale sunt dedicate aniversării a 200 de ani de la inaugurarea edificiului cultural? Niciuna, cred, pentru că în ochii artistului Hlinka am citit, atât cât am putut eu, o bucurie de nedescris, specifică unei împliniri sufletești desăvârșită.

[slickr-flickr search=”sets” set=”72157662616998548″]

Pentru mine întâlnirea cu tablourile familiei Hlinka a fost una magică și mi-au insuflat retrăirea copilăriei și a adolescenței într-un mod atât de real, chiar dacă, paradoxal, pictura celor doi este una ireală, una a visului de copil din lumea fantastică a basmului ce ne-a marcat copilăria. Bineînțeles că, dincolo de operele de artă, am întâlnit și oameni minunați, cum ar fi președintele Forumului German, Erwin Josef Țigla, dar am avut și onoarea de a o cunoaște personal pe distinsa doamnă Dana Antoaneta Bălănescu, o pătimașă iubitoare de artă și frumos din peisajul Banatului Montan.

Sunt convins că mulți dintre voi veți cataloga acest tip de articol ca fiind unul dintr-o sferă neinteresantă pentru publicul larg. Poate o să spuneți, printre dinți și-n șoaptă, să nu vă audă vecinii, că acest mod de exprimare a trăirilor este unul „fumat” și nesemnificativ în domeniul jurnalistic. Știu, ne plac știrile cu mult sânge, știrile cu arestări ale politicienilor ș.a.m.d.. Nimic mai fals și toți cei care veți trece cu vederea aceste trăiri, și sunt convins că nu veți fi puțini, îmi veți întări convingerea că noi, oamenii, suntem singurii vinovați pentru faptul că nu prețuim viața și frumosul. Pentru că, așa cum spuneam și la vernisaj, lumea este atât de frumoasă, încât este loc pentru toți. Indiferent de convingerile politice, sex, apartenență la un grup social etc. Și ce poate fi mai frumos decât să fii din nou copil și să visezi cu ochii deschiși la lucruri, uneori, ireale pentru mintea și imaginația unui OM.

 

John GAVRILESCU

Distribuie pe:

Stiri similare

Reper24 nu îşi asumă răspunderea pentru comentarii, deoarece nu-i aparţin şi îşi rezervă dreptul de a interzice sau de a şterge comentariile care conţin: insulte, instigări la ură, la violenţă sau la acte ilegale, exprimări obscene/vulgare
Citiţi şi Politica Redacţiei