Mii de documente, pierdute pentru totdeauna: cum îşi vor recupera vechimea foştii angajaţi ai firmelor desfiinţate

modelmic

Societăţile comerciale care au intrat în lichidare şi nu au predat documente la Arhivele Naţionale creează probleme foştilor angajaţi, care nu-şi mai pot dovedi vechimea în muncă.

Legea Arhivelor Naţionale a fost modificată de Guvern în anul 2013, astfel încât activitatea de arhivare pentru documentele cu valoare practică să poată fi făcută de către operatori economici care prestează servicii arhivistice. Actualizarea a venit ca un răspuns la solicitările cetăţenilor care au nevoie de adeverinţe care să le ateste vechimea în muncă, în special cei care au lucrat la marile întreprinderi de stat care s-au desfiinţat sau sunt în lichidare.

Măsura este binevenită, spune şeful Serviciului Judeţean al Arhivelor Naţionale, Ovidiu Roşu,. „Considerăm benefice noile reglementări, deoarece acestea creează cadrul pentru înfiinţarea şi funcţionarea operatorilor economici prestatori de servicii arhivistice în domeniul păstrării şi conservării documentelor. În momentul de faţă, în judeţul Caraş-Severin, au fost eliberate două autorizaţii de funcţionare, una pentru un operator economic pentru serviciul arhivistic de legătorie şi o autorizaţie pentru serviciul de prelucare arhivistică”, a precizat acesta.

Dacă în prezent firmele sun obligate ca, în momentul deschiderii procedurii de insolvenţă, să anunţe Arhivele Naţionale şi să încheie contracte cu operatori economici care să preia documentele arhivate, nimeni nu ştie însă ce se întâmplă cu societăţile deja închise la momentul intrării în vigoare a noii legislaţii. Este problema asupra căreia a atras atenţia şi subprefectul judeţului, Miu Nicolae Ciobanu. „Lucrând anterior la Inspectoratul Teritorial de Muncă, am întâmpinat de foarte multe ori situaţii în care persoane care au fost angajate, atât la societăţi de stat, cât şi la firme private, după o anumită perioadă când au avut nevoie să-şi reconstituie vechimea, n-au mai găsit documentele necesare. Prevederea legislativă se referă la cazul ideal, în sensul că atunci când se face lichidarea sau închiderea voluntară a unei societăţi, să se prevadă fonduri necesare pentru a-i plăti pe operatorii economici autorizaţi de Arhivele Naţionale care preiau şi gestionează aceste documente. Practica este însă alta, pentru că cele mai multe lichidări nu se fac pe plus, nu rămân sume necesare pentru a putea contracta o firma de arhivare. Eu consider că ar trebui făcută o propunere de modificare legislativă, dacă nu există posibilitatea de a plăti pentru serviciile de arhivare, să poată interveni statul în acest sens, pentru ca astfel cetăţenii să poată accesa documentele de care au nevoie”, a precizat acesta.

Pentru că până în 2013 societăţile în lichidare nu erau obligate să păstreze documentele, iar Serviciul Judeţean al Arhivelor Naţionale, cu sediul la Caransebeş, se confruntă cu lipsa de personal, spaţiu şi resurse financiare, mii de documente au fost pierdute pentru totdeauna, iar foştii angajaţi nu au de unde să obţină adeverinţele care să le ateste anii de muncă.

La nivel de judeţ, singurele documente preluate de Arhive, în baza unor hotărâri judecătoreşti definitive, sunt cele emise de SC Combinatul Agroindustrial Berzovia şi SC Gosint SA Bocşa.
Diana RADU

Distribuie pe:

Stiri similare

Reper24 nu îşi asumă răspunderea pentru comentarii, deoarece nu-i aparţin şi îşi rezervă dreptul de a interzice sau de a şterge comentariile care conţin: insulte, instigări la ură, la violenţă sau la acte ilegale, exprimări obscene/vulgare
Citiţi şi Politica Redacţiei