După ce a investit peste 6 milioane de euro, din propriul buzunar, pentru revigorarea turismului pe Muntele Mic, afaceristul timișorean Romeo Dunca își propune ca începând cu 1 iunie să promoveze câteva trasee montane de coborâre cu bicicleta.
Este deja bine cunoscut faptul că Dunca este un împătimit al muntelui și un promotor al frumuseților peisajului montan cărășan, așa că vrea să vină de hac „asaltului hoardelor de enduriști și ATV-isti ce rup la greu cu roțile din covorul vegetal alpin”, stopând accesul cu ATV-urile, motocicletele sau mașinile de teren pe traseele montane, pentru a limita degradarea pășunile alpine, a solului și implicit a peisajului de pe Muntele Mic.
Astfel, pentru a înlătura efectele distructive asupra naturii, afaceristul timișorean investește în crearea a 4 trasee turistice cu scopul de a aduce pe Muntele Mic și în Poiana Mărului turiști pe bicicletă.
„Vor fi 4 trasee, cu startul din Poiana Mărului, pentru că această localitate nefiind legată cu șosea de Muntele Mic, e condamnată la izolare. Deși are un farmec aparte, turiștii ajunși aici nu au mai nimic de făcut. Pe Sucu și Bistra Mărului, drumul este degradat de exploatările forestiere, iar în stațiune nu găsești aproape nici o activitate de agrement colaterala. Iarna, locația e moarta, deși asfaltarea celor 10,2 km de drum pe valea Sucului până la Camping ar umple cele 700 locuri de cazare cu turiști veniți să skieze pe Valsanu la Muntele Mic. Acesta este motivul pentru care plecarea, cât si sosirea celor 4 trasee se află în Poiană”, explică Romeo Dunca.
Traseele vor fi realizate astfel încât să poată fi folosite atât de cei care nu au condiție fizică deosebită pentru a urca pe bicicletă până în punctul maxim, cât și de cei dependenți de adrenalina descărcată în timpul unei coborâri hard.
„Pentru toți însă, accesul în punctul de altitudine maximă, fie că e pe Muntele Mic la 1800 m, fie pe vârful Baicu la 2100 m, e facil și extrem de rapid. În acest mod, timpul pierdut și chinul de a urca peste 1000 m pe verticală e înlocuit de plăcerea și viteza de a ajunge la altitudinea maximă de unde se pleacă de sus in jos transformând traseul vizitat în plăcere pură”, mai spune Romeo Dunca.
Aceste trasee vor fi folosite de bicicliști respectând câteva reguli și după un program bine stabilit.
„În fiecare sâmbătă și duminică, dacă condițiile meteo permit (fără ceață și ploaie), și numai dacă cu 24 de ore înainte nu au fost precipitații mai mari de 5 l/ m2, astfel încât nici măcar roata bicicletei să nu distrugă cât de puțin solul, vom pleca către munte”, spune Romeo Dunca.
Primul traseu, cu plecare din Poiana Mărului, se adresează amatorilor și celor de vârsta a treia, care cu un efort minim se pot bucura de o coborâre lejeră pe un traseu frumos ce durează in jur de 3 ore cu tot cu pauze.
Al doilea traseu, pe culmea Nedeii, e unul spectaculos, relativ ușor, explică Dunca, și nu exagerat de lung având partea hard doar coborârea prin pădure. Acesta se adresează profesioniștilor și celor cu condiție fizică.
Traseul 3, pe la Vârful Caleanu, Busturu si mai apoi pe la Cabana fără preț este pentru bicicliștii cu condiție fizică foarte bună, risc ridicat și efort susținut fiind vorba de câteva sute de metri de pedalat în urcare, dar și împins la pas lângă bicicletă.
Ultimul traseu, însă, pe la Vârful Țarcu, este dedicat doar sportivilor și celor care au experiență cu bicicleta pe munte, fiind un traseu lung și de anduranță, de peste 33 km, cu multe locuri de pedalat în urcare, dar și de împins la deal bicicleta. De asemenea, coborârea este lungă, rapidă și periculoasă.
foto: opiniatimișoarei.ro
Elena FRANȚ
„… Poiana Mărului, pentru că această localitate nefiind legată cu șosea de Muntele Mic, e condamnată la izolare.”, explică Romeo Dunca.
–
Ba, este legată cu un “vălău” de TAF care pleacă din poiana Dacia spre fosta cabană Olteana.
“Vălău” care este accesibil doar „asaltului hoardelor de enduriști și ATV-isti”, în lipsa elicopterelor (tip Dunca, răsturnate de vânt pe păşunile alpine).
Vedea-l-aş în Şaua Iepii pe bicicletă…